Ahad, 16 November 2014

Resepi Donat Disirami Chocolate (aku pny version)

Assalammualaikum..

Entry kali ni plak nk cite resepi donat yg menjadi kegilaan en hubby dan anakanda2 ku yg tercinta.Resepi yg aku main hentam,ringkas dan org yg xprnh buat kuih pun conform jadi..kikiki...tp kalo korang buat keras macam batu jgn plok diriku disalahkan...tp so far aku buat tak prnh lagi keras..kadang2 tak sempat sejuk utk jadi keras pun...licin...haha...

Ni resepi nye :

Bahan2
Tepung Gandum -1/2 kg (tp aku main agk2 je..sbb timbang xde)
Marjerin-2 or 3 sudu (aku gn marjerin cap pelangi)-cairkan
Mauripan-1 pack kecil tu (aku bancuh dgn secawan air)
Susu-3 or 4 sudu besau (ikut suke kome la ye..nk kurang lg bgs)- aku dah tak letak gula dah
Telur-1 biji
Garam secubit rase

Untuk Choc:
Marjerin- ikut suke kome (aku isi 3 sudu besar)
Susu-1/2 cwn
Choc powder- 2 sudu

Cara-cara untuk membuat doh
1) Pukul telur dan susu dan garam
2) Masukkan marjerin dan gaul sebati..kalo nk pukul..pukul2 manja je gitu
3) Masukkan pula mauripan yg dibancuh dgn air tadi..masukkan separuh dulu...takut adunan terlembik plok  nnti kn
4) Masukkan tepung dan gaul sehingga menjadi doh - Kalu doh lembik masukkan lg sedikit tepung dan jika masih kasar masukkan baki air mauripan tadi
5) Uli doh sehingga doh betul2 tidak melekat. Kalo melekat tu ade yg tak kena la tu...
6) Dah tu biarkan doh dalam 1/2 jam gitu - supaya doh lebih ringan dan tidak keras selepas di goreng
7) Selepas 1/2 jam doh dibiarkan..mula la menempa..aku guna cawan..agk2 la ye..kalo nak besar bulatnye korang guna le cwn yg besar..tp kalo nk comel2 guna cwn yg kecik sudah le..
* Tips - Jgn gtempa doh tu tebal2 sgt...nipis je tp jgn le nipis benor..agk2 le...sbb doh ni akan mengembang bile dah goreng,kalo korang buat tebal2 takut donat tu tak masak kat dlm dan akn keras.
*Tips - Yang bulat kat tgh2 tu buat masa korang nk goreng.
8) Siapkan kuali dan panaskan minyak- Buat bulat di tengah then goreng le..jgn goreng lame sgt ye...

Cara-cara untuk membuat choc ganachi
1) Masukkan marjerin ke dalam kuali (mcm besau no kuali ye) haha..bantai le...asal boleh masak- Gunakan api yg kecil ye)
2) Masukkan susu dan kacau
3) Last sekali masukkan choc powder

*Tips untuk choc ganachi ni..u oll kn buat last sekali...means u all kena buat slps donat tadi sudah siap d goreng semuanya sbb nanti takut ganachi tu akan jadi keras kalu dibuat awal2...

* Tips lagi - Dah siap goreng donat tu, boleh la korang letak choc ganachi tu tadi...

Sudah la siap donat chocolate version aku...SELAMAT MENCUBA...
 Yang ni aku buat 2 version...1 yang chocolate...1 lagi yang ade gula...dua2 version ni anakanda2 ku suke...

2 ulasan:

MamaSyahmiAriq berkata...

mcm senang je.. kene try ni..haha..
kalau x pakai telur ok ke?

Unknown berkata...

Mmg senang je..org x pandai buat kuih pun boleh...hahaa..boleh je kalo x guna telur tp kurang le gebas gebus nye...hihi

Followers