Selasa, 30 Disember 2014

PULAU PANGKOR PART 2 (MARINA JETTY)

Assalammualaikum

Macam dah lama tak entry blog. Sibuk memanjang. Kerja..anak...suami...hihi..sampai berhabuk dah blog ni. So, hari ni macam ade kesempatan sedikit untuk mencoret sorotan kisah di Pulau Pangkor.

Alkisahnya....percutian yang di nanti nanti dh kunjung tiba. Tapi agak kelam kabut jugak mase sebelum kami ke sane. Hampir-hampir trip ini dibatalkan akibat dek kerana musibah bah yg melanda Kelantan baru-baru ini. Lebih menakutkan heboh mengatakan Perak akan mengalami nasib yang sama terutama di persisiran Sungai Perak. Risau beno teman mase tu. Cerita dan hebahan di whatsapp usah le cite. Pelbagai versi ade. Maka group sepupu sepapat yang akan berangkat ni berusaha mengumpul maklumat sahih. Terror tak terror...esoknye dah nak g ni...gigih kami mencari maklumat sahih. Aku pun gigih la mencari maklumat di web jabatan meterologi. Check punye check...alhamdulillah..cuaca dan laut agak baik. Cume hujan di satu dua tempat (tu kata jabatan metereologi...aku pun tak paham ape yg hujan satu dua tempat). Jadi sebulat suara kata akan pergi. Pergi tak pergi..aku dah otw dah ni kome...haha...

25hb Dec 2014 (Khamis)...kami pun berangkat. Aku bertolak dari rumah mak di Hutan Melintang. Pagi tu menanti rombngan makcik pakcik dan sepupu dari Sabak Bernam. Mereka tidur di rumah tok.

Kami terus menuju ke Marina Jetty. Marina Jetty ni terletak di marina Island. Dari Hutan Melintang ke sane lebih kurang 40 minit. Mana taknye...macam pelesit laki aku bawak kete...haha...Kami memilih Marina Jetty untuk ke Pulau Pangkor kerana parking lebih murah. Parking 1 hari lebih kurang RM 7..agaknye la..hihi..sebab mase balik tu bayar parking die mintak RM 21. So aku assume RM 7 satu hari. Rase lebih murah kot dari parking kat jetty Lumut.

Mula-mula agak confius jugak untuk cari Marina Jetty ni..almaklumlah tak pernah sampai. Setakat Teluk batik Lumut tu takde la hal la..tp alhamdulillah,...senang di cari rupenya. Mau tak takut...kami yg didepan sekali..yg lain mengekor je dr belakang...kang salah ade yg kene luku kang. Tapi nasib baik betul...haha...
Jetty marina ni jalan menghala ke Teluk Batik. Kalo korang dari Setiawam or Manjung...jumpa traffic light lumut...korang amek kiri....terus je menghala ke teluk batik. Sampai di pengkalan TLDM tu..kena hati-hati tau..hari tu nyaris2 kami nak belok ke kiri jalan ke teluk batik. Rupenya bukan d situ. Ate..bendul...org ckp jalan Teluk Batik terus aje nak ke Teluk Batik. Nasib baik ade adik...die cakap terus. Dalam hati tu risau je. Orang belakan dah ikut kite dah tu. Rupenya betul.. Marina jetty tu dari pengkalan TLDM tu terus je. Jangan belok ke kiri ye. Kalu ke kiri tu jumpa juga Marina...tp bukan Marina Jetty.. tu Marina waterpark..haha...ntah berapa banyak Marina daa...

Tapi korang takkan menyesal la kalu naik di Marina Jetty ni. Bayangkan waktu kami pergi tu adalah public holiday. Kalu anda naik di Jetty Lumut, rasenya berejam-rejam la korang beratur. Nasib kami baik la naik di Marina...sebab orang tak ramai dan kami tak perlu beratur panjang seperti di Lumut. Sememangnya kami memilih untuk jalan yang mudah kerana masing-masing membawa anak-anak kecil termasuk la aku. Dah la mase tu baby Aqif demam. Tu pun sebenarnya mood dah spoilt dah tapi dah janji dengan kakak dan abang, jadi kami gagahkan juga untuk pergi.

Tambang ke Pulau Pangkor pulak untuk dewasa RM 11/adult dan RM 6/child (5 yrs to 11 yrs old)...2 yrs and below termasuk infant tak kena ye. Tambang untuk pergi balik tau. Tiket kena simpan, jangan dibuang plak. Nanti ade yang kena tinggal kat pangkor plak..haha...Tambang tu dah naik sehinggit kot. Sebab dulu RM 10/adult and RM 5/child.

Mase perjalanan juga singkat jika naik di Marina Jetty ni. Perjalanan mengambil masa 10 minit je berbanding naik di Lumut yang makan masa 20 minit. Tapi kalo korang suka menikmati keindahan laut boleh la kot naik di Lumut sebab mase yang di ambil agak lame berbanding di marina.

Ni picture yang sempat di snap oleh sepupu2 aku. Siap bawak stick ko...hihi...

Ni snap mase di Marina Jetty...sebelum naik feri ke Pangkor..muka ceria gitu...

Mak ude n abang Adam
Posing bersama kakak nina n baby Aqif

Ni kat jeti Pangkor..mase untuk balik ke marina jetty..muka tak la ceria sgt mcm nak g hari tu..hihi..tgk line yg sebelah sane..tu nak balik ikut lumut...panjang kan...tu baru sikit tu...sebenarnye panjang lagi..tak sempat nak snap..aqif demam..gambo ni pun ehsan sepupu..huhu